שאלות תשובות אודות ועדת זכאות ואפיון

במידה וחוששים שקיים קושי או עיכוב בהתפתחות ילדכם, כדאי להתייעץ עם מטפלת, עם הגננת או עם אנשי הצוות החינוכי ולשמוע כיצד הם רואים את הילד ואת תפקודו. במידה ואכן עלה קושי יש להפנות את הילד לאבחון. הגשת תלמיד הלומד במסגרת חינוכית יהיה בהובלת המוסד החינוכי היות וכרוך באישור מפקח משרד החינוך והעלאת מסמכים לפורטל משרד החינוך. 

לתלמיד הלומד במוסד חינוכי יגיש נציג המוסד החינוכי.
לילד שנמצא במסגרת פרטית או מעונות, ההורה יגיש את הבקשה.

תלמיד הלומד במוסד חינוכי, יסתייע בנציג המוסד החינוכי.
תלמידי מעונות יכולים להגיש בעצמם או להיעזר במחלקת גיל הרך.

תלמיד עם מוגבלות (לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, עיכוב התפתחותי או שפתי, חשד למוגבלות שכלית התפתחותית), הלומד במסגרת חינוך רגיל, לאחר תהליך של התערבות ותמיכה לקידום תפקודו בחינוך הרגיל, שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן או בכיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן או בבית ספר לחינוך מיוחד.

תלמיד עם מוגבלות (מוגבלות על רצף האוטיזם, עיוורון או מוגבלות בראייה, חירשות או מוגבלות בשמיעה, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות פיזית, הפרעות נפשיות, מחלות ותסמונות נדירות) שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בגן או בכיתה לחינוך רגיל, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל או בגן או בבית ספר לחינוך מיוחד.

תלמיד הלומד בכיתה או במוסד חינוך מיוחד שמופנה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים בחינוך הרגיל.

  • יושב ראש הוועדה יהיה עובד משרד החינוך בעל מומחיות, ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד.
  • נציג רשות החינוך המקומית שהוא מנהל מחלקת החינוך כהגדרתו בחוק הרשויות המקומיות או מי מטעמו, שהוא בעל ניסיון או הכשרה בחינוך מיוחד.
  • שני מפקחים כוללים של משרד החינוך, האחד מפקח כולל לחינוך מיוחד והאחר מפקח כולל לחינוך רגיל או נציגיהם.
  • פסיכולוג חינוכי לפי חוק הפסיכולוגים, מטעם הרשות המקומית.
  • הורה לתלמיד עם צרכים מיוחדים שימנה השר, מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני ההורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך.

הבקשה המקוונת מאפשרת למחלקת חינוך מיוחד ליצור איתך קשר ולעדכן את ההורה לגבי מועד הועדה ותוצאותיה.

עד ה-31 במרץ  בכל שנה, החלטה תיכנס לתוקף בשנת הלימודים הבאה.

במשרדי העירייה, כתובת מדויקת תישלח בזימון שתקבלו בדוא"ל ובהודעת SMS.

הועדות מתקיימות:
מנהל חינוך (קומה 1) בבניין העירייה, רחוב יצחק רבין 2, קניון נעימי
קומת הלובי בבניין העירייה, רחוב יצחק רבין 2, קניון נעימי
אגף קהילה ברחוב הרצל 41 (סמוך לכיכר מומי ומעון מרשמלו)

מועד הועדות הינו מ-1.1 ועד ה-15.5 עבור תלמידי בתי הספר ו-31.5 עבור תלמידי הגנים.

החלטת הועדה ישלחו שבועיים ממועד הועדה ויופיעו במרחב האישי לתושב, תחת המסמכים שלי.

רישום למסגרת חינוכית בהתאם להחלטה שניתנה.
תלמיד הזכאי לסל אישי ירשם בתקופת הרישום (א' בשבט עד כט' בשבט), אם חלפה תקופת הרישום ישלח להורים טופס רישום מאוחר.
תלמיד הזכאי למסגרת חינוך מיוחד יקבל בדוא"ל טופס לבחירת ההעדפה.
תלמיד הזכאי לסל מוסדי, יממש את זכאותו אל מול המוסד החינוכי.

מתן תשובה לגבי זכאות לחינוך מיוחד ינתנו כשלושה שבועות לאחר מועד הועדה באמצעות הודעת טקסט/דוא"ל.

במכתב יהיה מצוין את השירותים שהתלמיד זכאי להם במסגרת חינוכית בה ילמד:

  1. גן או כיתה רגילים במוסד חינוך רגיל.+ זכאות לתמיכה מתוך הסל המוסדי
  2. גן או כתה רגילים במוסד חינוך רגיל + קבלת סיוע אישי.
  3. כיתה מיוחדת בביה"ס רגיל ( כיתה מקדמת )
  4. כיתה/גן חינוך במוסד חינוך מיוחד

*יש לשים לב החלטות של ועדת זכאות ואפיון ימומשו בשנת הלימודים העוקבת

על שני ההורים לחתום על כלל המסמכים המוגשים לועדה.
במידה ורק הורה אחד משתתף בועדה עליו להגיש באמצעות המוסד החינוכי אישור לקיום דיון בהיעדרו של ההורה הנוסף.
במעמד הועדה על ההורים לחתום על נספח 14- טופס העדפה של ההורים לסוג המסגרת. על שני ההורים לחתום על המסמך.

  • את כל המסמכים המלאים יש לשמור כקובץ PDF והעלו למערכת צירוף מסמכים.
  • על מנת לאפשר דיון מקצועי ומעמיק אנא הקפידו על מילוי הטפסים באופן יסודי שישקף בצורה הטובה ביותר את התמונה התפקודית של התלמיד/ה.  
  • בשאלון ההפניה אנא הקפידו למלא את כל הפרטים: שם בית ספר, סמל מוסד, שכבה, סוג כיתה, מספרי טלפון  וכתובת מייל של ההורים, מצב משפחתי (פרודים/גרושים) והוסיפו שם וטלפון של איש קשר רלוונטי לברור פרטים נוספים במידת הצורך (אנא מלאו את השאלון בקובץ וורד ולאחר מכן שמרו ב PDF . את דף החתימות ניתן לסרוק ולהעלות בנפרד).
  • במקרה של הורים פרודים/גרושים יש להחתים את שני ההורים בנפרד על גבי המסמכים.
  • כמו כן במקרה זה, במידה ואחד/ת ההורים אינו/ה מעוניין/ת או אינו/ה יכול/ה להשתתף בדיון, אנא העלו למערכת אישור חתום של ההורה כי הוא/היא מאשר/ת לקיים ועדה בלעדיו/ה, בהשתתפות ההורה השני/ה (מצ"ב מסמך בטבלה לעיל).
  • על מנהל/ת בית הספר למסור העתק של שאלון ההפניה להורים ולוודא שהם מבינים שמדובר בוועדה לצורך זכאות לשירותי חינוך מיוחדים.
  • במידה ויש גורמים נוספים שנדרשת נוכחותם בוועדה (מומחית תחום ראיה/שמיעה, עו"ס, מטפל של המשפחה וכו'). נא לעדכן את  יו"ר הוועדה ונציג הרשות.
  • יש ליידע את כל ההורים לתלמידים שמופנים לוועדה על מטרות הועדה ומהלכה. חשוב שיתקיים תהליך מקדים לוועדה על מנת לוודא שההורים מודעים לסמכויות הועדה, זכות הבחירה וכן מכירים ומבינים את אפשרויות הבחירה השונות שיעמדו לרשותם בהינתן ותקבע זכאות לשירותי חינוך מיוחד.
  • תלמידים המשתחררים מאשפוז ונדרשים עבורם שירותי חינוך מיוחדים על-פי המלצת בית החולים או על-פי אבחון
  • תלמידים שנשרו מפנימייה או עזבו אותה, וקיימת המלצה לשירותי חינוך מיוחדים על-ידי מפקח כולל או שקיים איבחון של המוגבלות
  • תלמידים עולים חדשים או תושבים חוזרים שהגיעו לארץ לאחר שעבר מועד ההפניה לוועדת זכאות ואפיון
  • תלמידים שעברו תאונות או טראומות נפשיות או פיזיות ונשקלת האפשרות לשירותי חינוך מיוחדים עבורם
  • תלמידים במצבי חירום חריגים על-פי חוות דעת של עובד סוציאלי ושנדרשים עבורם שירותי חינוך מיוחדים
  • תלמידים עם המוגבלויות המפורטות בהמשך, בתפקוד חריג במיוחד או בנסיבות חריגות ומיוחדות:
    • בגני ילדים - תלמידים עם כל המוגבלויות
    • בבתי ספר (יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה): תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, כולל חשד למוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות על רצף האוטיזם, הפרעות נפשיות, מוגבלות פיזית, מוגבלות בשמיעה, מוגבלות בראייה, מחלות או תסמונות נדירות והפרעות התנהגות.
    • תפקוד חריג במיוחד יכול להיות החמרה או ירידה משמעותית בתפקוד הכולל של התלמיד בתחומים שונים (חברתי, רגשי, התנהגותי, לימודי ועוד).
    • נסיבות חריגות ומיוחדות - יכולות להיות תלמיד שזו שנתו הראשונה במערכת החינוך (שהגיע ממסגרת פרטית או ממעון פרטי), ולא היה גורם שיכול היה להצביע על הבעיה במועד. עדכון של אבחון או המצאה של אבחון חדש כשלעצמם אינם נחשבים לנסיבות חריגות.
      • במקרים אלה ועדת הזכאות יכולה לקבוע זכאות לשירותי חינוך מיוחדים בשנה הנוכחית במסגרת של גן או כיתה לחינוך רגיל עם סל אישי או עם סל מוסדי. ההורים יוכלו לבחור סוג מסגרת לחינוך מיוחד בשנה הנוכחית, בכפוף למקום הפנוי במסגרות החינוך המיוחד. בכל מקרה - ההורים יוכלו לבחור את סוג המסגרת לשנה הבאה.
במידה וילדך עומד באחד הקריטריונים יש ליצור קשר עם המחלקה להמשך תהליך

 

הפניית ילד לוועדת זכאות ואפיון יכולה להיעשות על-ידי הורה, מוסד חינוך מוכר, רשות החינוך המקומית, ארגון ציבורי.

במידה והילד הינו במעון על ההורה לפנות באופן עצמאי למחלקת חינוך מיוחד. ולמלא את הטופס בקישור הבא.

במידה והתלמיד לומד בבית הספר ההגשה באמצעות המוסד החינוכי.